Publisert 23. august 2020

Topp 40% etter to år som gründerbedrift

Simen Eira Daglig leder

Helt sant og helt på kanten med medienes kjente og kjære «click-bait» titler. Vi passerte nemlig 2 år som bedrift nå nylig, og har med det overlevd 60% av bedriftene som startet samtidig som oss, i følge statistikken til SSB.

Etter to år med high-fives, fortvilelse, utbytte og nesten-konkurs, har vi lært litt av hvert om det å være gründere og stable en bedrift på beina.

Med gode fremtidsutsikter deler vi litt om vår reise så langt, erfaringer vi har gjort oss underveis og hvorfor vi startet Ellera. Hent deg gjerne en kopp te eller kaffe – jeg tipper du bruker 6-7 minutter på å lese hele artikkelen.

2. juli 2018

Vår første driftsdag i Ellera – nesten et halvt år etter det ble stiftet – kom så fort Jørgen flyttet ut av NTNU og jeg fikk rundet av i Oslo. Det ble ingen ferie den sommeren, med flyttelass fra Gjøvik/Oslo til Drammen kun helgen før oppstart.

Etter ett år med samtaler, undersøkelser og en del planlegging var det nå ingen vei tilbake. Vi «satset alt».

For å billedlig beskrive vår oppstart tok vi med en SpaceX rocket launch.

Med tanke på at over 50% nyetablerte selskaper går konkurs i løpet av det første året, og ytterligere 10% innen år 2, er vi ganske fornøyde med å ha etablert en god arbeidsplass med sunn økonomi på 2 år – med lønn fra første arbeidsdag. Og selv om vi nå har fått selskapet på beina, og ansatte vår første medarbeider i mars, er vi bare så vidt i gang!

Et selskap for fremtiden

Vi liker å sette oss store mål og å snakke om dem. Og selv om ikke alt går som planlagt og mye endres over tid, så mener vi det er viktig å ha noen drømmer, visjoner og mål å strekke seg etter.

Før oppstart satte vi et 5-års mål om å kunne åpne et kontor i Brisbane.
Selvsitert, der altså

En stor drøm er å bygge et klimanøytralt signalbygg ved fjorden ytterst på Holmen i Drammen (og utvikle Holmen-øya til en aldri så liten mini-Manhattan). Mer nærliggende er visjonen om å starte flere produktselskaper, med ansatte som stortrives, samtidig som våre mål skaper engasjement i samfunnet vårt med et ansvar for en bærekraftig fremtid.

På kontoret har vi hengt ett av målene våre på veggen.

Et annet konkret mål vi satte oss tidlig var å kunne åpne et kontor i Brisbane, Australia. Årsaken til akkurat Brisbane har selvfølgelig med at vi begge liker godt klima og folka der nede, men også at det gir mening når vi slår igjennom internasjonalt å være mer tilgjengelig for kundene våre. På dette målet gav vi oss selv 5 år, med delmål hvert år for alt vi mente måtte til for å komme dit.

Selv om vi litt kry har klart de fleste av disse delmålene så langt er det lite ellers som har gått som planlagt.

Ny uke, nye muligheter

Akkurat som alle bloggerne skriver. Mandagene har blitt en av de beste dagene vi har her i Ellera, med «all hands on deck», planlegging, idémyldring og egentid. Ofte kjennes det ut som det ikke er noe vi ikke kan få til! Men som i nye uker og nye muligheter, har vi også:

Ny måned, nye utfordringer

I løpet av de første 24 månedene våre, er det kun én – kanskje to – måneder vi har seilet medvind uten noen skjær i sjøen. Og vi har skjønt at det trolig alltid vil være slik. Vi lever helt fint med det som resultat av å hele tiden bevege oss fremover og vokse/lære.

Nylig lærte vi blant annet at lister er populært i blogg! Så her kommer 5 erfaringer:

  1. Ingen kunder kommer løpende etter deg.
  2. Det er veldig ålreit å ikke være alene – vi kunne godt vært enda flere i oppstarten.
  3. Ingen kunder kommer løpende etter deg.
  4. Oversikt og kontroll på økonomien er alfa omega.
  5. Viktig med nettverk, støttespillere og feire de små seire.
  6. Det dukker alltid opp noe uforutsett – og ingen kunder kommer løpende etter deg.

Det er fort gjort for oss som ikke jobber med salg og markedsføring å glemme nettopp dette. Og vi er langt fra alene, mangelen på kunder er nemlig én av hovedgrunnene til at selskaper går dukken.

Det var ganske kjipt når vi måtte sette ned lønna vår et helt kvartal.

Vi var ikke så veldig langt unna å bli en del av den kjipe statistikken, der vi sjonglerte kundeleveranser, programmeringen av våre egne nettsider og egen produktutvikling av billettsystemer, passordbanker og andre feilede forsøk på å slå igjennom med noe stort.

Vi fokuserte ikke mye på salg det første halvåret, da vi hadde 2-3 kunder å livnære oss på, og et par kjempebra idéer der hvert fall én av dem helt sikkert ville gå unna som varmt hvetebrød når vi først fikk det ferdig. Men..

Winter is coming

Det ble verken varme hvetebrød eller penger når de kalde vintermånedene slo inn, og vi lærte oss ganske fort å prioritere. Vi tok også til oss en del smarte tips fra bøker som REWORK og RUNNING LEAN, og parallellt med salg jobbet vi med å optimalisere våre egne utviklingsprosesser og interne rutiner.

Vi fikk omsatt dødtiden til en helt utrolig effektiv periode, der vi utviklet selskapet og oss selv med ny kompetanse til å selge flere nye produkter og prosjekter, som også gjorde at vi fikk på plass flere kunder og igjen fikk en positiv cash-flow.

Ikke moro uten litt motstand, sa folk.

Og det var akkurat i tide. Vi hadde allerede satt ned lønna vår så mye vi kunne for å overleve de neste månedene, og hadde på det verste kun likviditet til å overleve én måned til med lønn. Og det er ikke til å legge under en stol at det var ganske kjipt når vi måtte sette ned lønna vår et helt kvartal. Men så gikk det en faen i oss, eller to, og det var rett og slett ikke noe alternativ å legge inn årene. Vi bygde oss heller en påhengsmotor.

Med riktige prioriteringer, ordentlige rutiner og nytt driv begynte ting å skje og siden har det bare gått fremover. Med litt fokus på salg hele veien, fortløpende justeringer på en lengre horisont og nok midler i «krigskassa» for noen sure måneder er det godt å være her vi er i dag. Sistnevnte har naturlig nok også vist seg å være ganske så kjekt for nye investeringer og videre vekst.

Og hvorfor vi startet Ellera? Det lå nok alltid i kortene.

Startet på gutterommet

Allerede i tenårene, tilbake til 2003, designet, programmerte og solgte vi vår første nettside. Det var kult og utfordrende, samtidig som vi fikk penger til å kjøpe både kebab og skjermkort. Og ettersom vi skiftet ut både den ene og andre komponenten i gaming PC-ene våre, vokste også ambisjonene og lysten til å starte et eget selskap.

Ingen av oss hadde en garasje tilgjengelig, så vi koblet oss bare opp på rommet til Simen.
Jørgen Ellingsen, Leder utvikling.

Jørgen forteller om en bekymringsløs tid der målet i starten bare var å få til det å lage en nettside. Noe som skulle vise seg å ikke være fullt så enkelt; uten internett og Stack Overflow; i en tid der datamaskinene ikke bare kunne tas med under armen på bussen. Men snart skulle Simen få ADSL hjemme.

– PC-en krevde demontering, flere turer med bæring, og planlegging med foreldre for transport. Så når vi først satte i gang flyttet jeg nærmest inn hos familien Eira. Ingen av oss hadde en garasje tilgjengelig, så vi koblet oss bare opp på rommet til Simen.

Bilder er fint for å bryte opp litt. Dette er ikke slik vi startet.

Etter snaue to år med webutvikling på fritiden tok derimot andre områder prioritet, og Ellera skulle la vente på seg i gode 13 år til. Det skulle vise seg å være akkurat den tiden vi trengte til utdanning, jobb og erfaring for å ha et godt utgangspunkt for å lykkes.

Ellera anno 2020

I dag sitter vi derimot her på kontoret vårt i Drammen, eller andre steder det gir mening, og jobber med flere spennende prosjekter og kunder – sist ute med Vipps og Eie som vi har skrevet litt om her. Vi har også fått med to investeringspartnere på et produkt vi er godt i gang med, som vi gleder oss til å fortelle mere om i fremtiden.

Vi jobber med andre ord fortsatt på for å nå våre mål og utrette det vi ønsker å få til her i verden, og fremover håper vi også å få på plass flere flotte medarbeidere som vil være med å bygge spennende produkter og selskapet videre.

Og husker du vi nevnte vi ikke var spesielt flinke på salg og markedsføring? Vår fjerde ansatt blir nok en med den stillingen, så dersom du er motivert og tenker vi kan være en bra match er det bare å sende oss en henvendelse under.

For øvrig kan du også sende oss en melding eller hilsen dersom du har noe hyggelig å si, eller om du sitter med et behov vi kan hjelpe din bedrift med å løse. Har du kommet deg helt ned hit i artikkelen har det forhåpentligvis vært interessant, så om du vil bli bedre kjent med oss er det bare å ta kontakt :-)

Publisert 23. august 2020

Simen Eira Daglig leder