Hva er en MVP?
av Ellera AS, Digitale problemløsere
Et av de store målene til Ellera, og selve kjernen i selskapet vi bygger, er å utvikle programvarer som gjør hverdagen enklere for mennesker. På veien dit jobber vi ut mange små og store idéer, der noe forkastes og noe jobbes ut gjennom iterasjoner til et «product/market fit» verdt å investere i. I den prosessen bruker vi blant annet en MVP.
Hva er en MVP?
Minimum Viable Product (MVP) er en versjon av et produkt med akkurat nok funksjoner til å kunne brukes av kunder og gi tilbakemelding for fremtidig utvikling. Det er en iterativ prosess der vi utvikler, tester og analyserer veien mot "ferdig produkt/tjeneste". Denne tilnærmingen tillater rask prototyping, testing og læringssykluser som kan bidra til å bringe produkter/tjenester til markedet raskere.
Målet med en MVP er å validere ideen før det investeres for mye tid eller penger i utvikling. Det er oftest assosiert med Ash Maurya's konsept "Running Lean". MVP-er utvikles vanligvis med Lean canvas-metoden, som hjelper til med å identifisere kundebehov, utvikle strategier for å møte dem og å lage prototyper som kan testes gjennom markedsundersøkelser.
Running Lean
Running lean har blitt et populært slagord blant startups, og Minimum Viable Product er et viktig konsept knyttet til dette. Lean Canvas-rammeverket laget av Ash Maurya gir veiledning for utvikling og utgivelse av MVP-er raskt og effektivt.
Running Lean handler om å jobbe smartere, ikke hardere - det å fokusere på aktiviteter med høy effekt og frigjøre produkter raskere med færre ressurser. Dette kan hjelpe deg med å oppnå produkt/market fit samtidig som du sparer tid og penger.
Lean Canvas
Dette er i hovedsak en énsides forretningsplan som hjelper bedriften med å identifisere og prioritere områder å fokusere på for å optimalisere produktet eller tjenesten. Det hjelper dere også med å utvikle en MVP, som lar deg raskt teste forutsetninger og evaluere tilbakemeldinger fra kunder med minimale ressurser.
Den består av 9 byggeklosser:
- Problemer
- løsninger
- nøkkeltall
- urettferdig fordeler
- unike verdiforslag
- kanaler
- kundesegmenter
- kostnadsstruktur
- inntektsstrømmer.
Disse byggeklossene gir dere mulighet til å vurdere ideene deres mot kundenes behov, samtidig som kostnadene holdes lave.
Eksempler på bedrifter som har benyttet Lean Canvas i oppstartsfasen:
- Slack er en populær plattform for internkommunikasjon og samarbeid. De brukte Lean Canvas for å identifisere markedet og definere deres verdiforslag.
- Asana er et prosjektledelses- og samarbeidsverktøy og brukte Lean Canvas for å validere forretningsideen deres før de lanserte tjenesten.
- Dropbox er en skylagrings- og fildelingstjeneste som brukte Lean Canvas til å validere forretningsideen og samle tilbakemeldinger fra potensielle kunder før de lanserte tjenesten.
Vi har kompetanse og erfaring
Menneskene i Ellera har mange års erfaring fra hele prosessen med produkt- og webutvikling; fra idè til design, utvikling, testing og lansering. Selskapet sitter også med god kompetanse innen drift av tekniske løsninger, support og oppfølging av brukere og andre nøkkelpersoner.